28 lutego 2013

Tort śliwka w czekoladzie z kremem cappuccino


Przepis dostałam od mojej Mamy a ona od Cioci T. To ciasto dla wytrawnych łasuchów lubiących aromatyczne smaki mocnej kawy, czekolady i śliwek z alkoholem. Oryginalny przepis jest z budyniem śmietankowym i polewą czekoladową , ja zrobiłam z budyniem czekoladowym i bez polewy. W kremie znajduje się gotowa kawa cappuccino w proszku. Cóż. Nigdy jej nie piłam, ale myślę że skoro ludzie ją piją to chyba nie jest trująca. Zaryzykowałam i dodałam ją do kremu. Zmniejszyłam też proporcje, ponieważ nie miałam tak dużej formy na ciasto. 
Tort składa się z dwóch kręgów ciasta-ciemnego i jasnego, oraz kremu plus suszone śliwki.
Upiekłam go w tortownicy o średnicy 26 cm. Poniżej cytuję oryginalny przepis, a obok napiszę swoje proporcje, gdyby ktoś chciał upiec w takiej samej formie.

Tort śliwka w czekoladzie z kremem cappuccino



Jeśli masz dwie tortownice to można upiec dwa placki jednocześnie.

 Składniki
Ciasto I
5 jajek (użyłam 3)
200 g cukru (użyłam 130 g)
300 g mąki (użyłam 200 g)
100 ml oleju (użyłam 60 ml)
100 ml wody mineralnej niegazowanej (użyłam 60 ml)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 łyżki kakao

Białka ubij z cukrem, dodaj po jednym żółtku, wlej olej, wodę, wsyp mąkę, proszek do pieczenia. Na koniec dodaj kakao. Wymieszaj i piecz 30-35 minut w temperaturze 180 stopni Celsjusza. (ja piekłam 50 minut do suchego patyczka).

Ciasto II
5 białek (użyłam 3 białek)
150 g cukru (użyłam 100 g)
200 g wiórków kokosowych (użyłam 100 g zmielonych migdałów i 50 g zmielonych orzechów)
sok z 1 cytryny (użyłam sok z 1/2 pomarańczy i sok z 1/4 cytryny)
1 łyżeczka mąki

Białka ubij z cukrem, dodaj resztę składników i piecz w temperaturze 180 stopni Celsjusza ok. 40-45 minut.
Gdyby (podczas pieczenia) wierzch był bardziej przypieczony, przykryj ciasto folią aluminiową.

Krem
5 żółtek (użyłam 3 żółtek)
400 ml mleka
1 budyń śmietankowy (użyłam czekoladowego)
300 g masła (użyłam 200 g)
150 g cukru
1 cukier waniliowy (użyłam ziarenek z 1 laski wanilii)
10 łyżek gotowej kawy cappuccino  (dodałam 8 łyżek)

Ugotuj budyń zgodnie z instrukcją, dodaj cukier i wanilię. Odstaw do całkowitego wystygnięcia. Zmieszaj (najlepiej za pomocą miksera) żółtka z masłem i dodawaj po łyżce budyń. Na koniec dodaj kawę.

Dodatkowo
Garść śliwek suszonych zamoczonych w wodzie zmieszanej z 50 ml koniaku - użyłam Hennessy.
2 tabliczki czekolady mlecznej roztopionej w kąpieli wodnej (ominęłam)*
2 łyżki śmietanki kremówki (ominęłam)*

Składanie tortu
Ciemne ciasto posmaruj połową kremu, ułóż jasne ciasto posmaruj drugą częścią kremu i ułóż pokrojone śliwki.

*W oryginalnym przepisie jest jeszcze polewa czekoladowa, która powinna spływać po śliwkach. Aby ją zrobić ustaw na małym ogniu garnek z wodą, postaw na nim metalową miskę tak aby nie dotykała dnem do wody. Pokrusz czekoladę i czekaj aż się rozpuści. Dodawaj powoli śmietankę. Wymieszaj. Polej śliwki polewą.
Smacznego !




15 komentarzy:

  1. To ciasto po prostu musi być obłędnie pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha, świetne połączenia smaków :)

    OdpowiedzUsuń
  3. jak dla mnie wygląda obłędnie, no ale ja po prostu uwielbiam śliwki:d

    OdpowiedzUsuń
  4. Te sliwki... czekolada... mniam !! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. mm... idealne połączenie smaków... jak dla mnie ;p

    OdpowiedzUsuń
  6. Asiu, wygląda ten tort obłędnie! Dziś też czytałam u Ciebie, jakie to masz uzależnienie od pieczenia. Nie ważne czy za słodkie, za mało słodkie, z zakalcem czy bez, ważne żeby upiec i sprawić sobie i innym przyjemność. Mam dokładnie tak samo. To jest tak niesamowicie uzależniające, że czasami trudno sobie z tym poradzić. Czasami, ok. 21, 22 mam ochotę iść do kuchni i coś zrobić. Nie ważne czy jestem zmęczona czy nie. Ważne, żeby oddać się pasji;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wszystkie ciasta z alkoholem, oraz z nutelka sa moimi ulubionymi !!!
    Tu nutelki nie ma, ale alkohol jest!

    Pozdrawiamy serdecznie

    Tapedna

    OdpowiedzUsuń
  8. To jest prawdziwe słodkie cudo!!!! Uwielbiam tego bloga:) To po pierwsze, a po drugie naprałam takiej ochoty na ten tort, że teraz szukam okazji, żeby go zrobić:)

    OdpowiedzUsuń
  9. wooowww już sama nazwa zachęca:) a widok? obłęd!:D

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję Wam kochane za miłe słowa. To ciasto jest naprawdę obłędne, polecam zwłaszcza na święta. Można nawet dodać więcej alkoholu do śliwek, bo po kilku dniach prawie go nie czuć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mmm, wygląda po prostu cudownie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Super to wygląda i z pewnością wypróbuję ten przepis :). Uwielbiam wszelkie ciasta z czekoladą i ciągle staram się wyszukiwać nowe pomysły na mój ulubiony smakołyk. Ostatnio np. przyrządziłam sobie czekoladowe brownie z solonym karmelem wg. przepisu podanego na https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/. Szczerze polecam spróbować każdemu miłośnikowi czekoladowych specjałów :). U nas w domu brownie zrobiły wielką furorę i przyrządzam je na różne okazje.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny artykuł.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wizytę na blogu i komentarz. Proszę o nie umieszczanie w nich spamu, ponieważ będzie natychmiast kasowany.
Asia

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...